Treenivinkkejä juoksumatolle

Talvella treenaaminen saattaa välillä olla haastavaa sääolosuhteiden vuoksi. Jos ulkona juokseminen ei houkuttele, pakkaset paukkuvat liiaksi tai tiet ovat täysin jäässä, suuntaa juoksumatolle! Tässä tulee muutamia vinkkejä, joiden avulla saat juoksumatolla treenaamisesta mahdollisimman mielekästä ja tehokasta. 

  • Pukeudu oikein. Juoksumatolla juostessa hiki alkaa virrata nopeasti, joten pukeutuminen kannattaa olla kesäisen kevyt. Juoksushortsit tai  kevyet trikoot, urheilu t-paita tai toppi ovat yleensä toimivat. Juoksumatolle mukaan kannattaa napata myös hikipyyhe ja juomapullo. 
  • Ota mattojuoksu osaksi kiertoharjoittelua. Jos juoksumatolla pidempään juokseminen tuntuu tylsältä, kokeile ottaa mattojuoksu osaksi kiertoharjoittelua (jos se on mahdollista käyttäessäsi kuntosalin juoksumattoa). Juokse matolla vaikka 5 minuuttia kerrallaan ja tee välissä lihaskuntoliikkeitä oman kehon painolla. Harjoitus menee tällä tavoin nopeasti ja saat siitä mukavan monipuolisen yhdistelmän juoksua ja lihaskuntoa. 
  • Juoksumatolla on hyvä tehdä erilaisia intervalliharjoituksia. Leikittele hieman vauhtinappulan kanssa, jolloin myös treeni menee nopeammin. Muista kuitenkin aina tehdä alkuun ja loppuun verryttely rauhallisella vauhdilla.  
  • Juoksumatto sopii myös mäkitreeniin. Lisää kaltevuutta ja samalla haastetta matolla juoksemiseen. Mäkitreenin voi myös tehdä reippaasti kävelemällä juoksumatolla "ylämäkeen". Huomaat, että saat hyvän tuntuman pakaralihaksiin mäkikävelyssäkin. 
  • Ota käyttöön tarvittaessa erilaisia viihdytyskeinoja. Niiden avulla aika juoksumatolla menee nopeammin. Kuntosalin telkkarit, oma musiikki tai vaikkapa podcastin kuunteleminen voivat tuoda mukavaa ajanvietettä, jos juokset matolla pidempään. 
  • Asennoidu oikein. Päätä ennen juoksumatolle astumista, minkälaisen treenin aiot tehdä ja pysy suunnitelmassa. Kun asennoidut juoksemaan tietyn ajan tai kilometrimäärän, teet sen todennäköisemmin, kuin jos päätät vasta siinä vaiheessa kun olet aloittanut harjoituksen.
  • Mieti tavoitettasi. Jokainen treeni vie sinua lähemmäksi sitä ja talven aikana tehdyillä harjoituksilla on iso merkitys myöhemmin keväällä etenkin, jos tavoitteena on kevätmaraton kuten HCM. 
  • Juokse yhdessä kaverin kanssa. Vierekkäiset juoksumatot (jos mahdollista) mahdollistavat juttelun ja aika menee nopeammin. 
  • Tarkista juoksuasentosi. Pidä asento ryhdikkäänä ja askellus tiheänä myös matolla juostessa. Aluksi mattojuokseminen voi tuntua oudolta, mutta harjoitus tekee mestarin!

Juoksumotivaation säilyttämiseksi läpi talven, paras vinkkimme on ilmoittautua juoksutapahtumaan. Kun tavoite on selkeästi määritelty, tuntuu treenaaminenkin usein mielekkäämmältä. Josset vielä ole ilmoittautunut kevään Sportyfeel Helsinki City Marathonille 19.5.2018, voit tehdä sen tästä!

Tsemppiä harjoitteluun!